ÚSTECKÝ KRAJ
Polovina dětí v Ústeckém kraji má zkušenost s dluhy. Mnohé už se setkaly i problémy s jejich splácením. Hospodaření s penězi dělá školákům problémy. Ukázal to průzkum, který realizovala Česká spořitelna společně s Millward Brown. Proto připravila Česká spořitelna projekt Abeceda peněz, v němž děti už od základních škol učí, jak s nimi zacházet. Během letošního roku programem projde na 500 školáků.
Většinu peněz získávají děti na druhém stupni základních škol i jejich vrstevníci z víceletých gymnázií od rodičů či prarodičů. Každý devátý školák navíc uvádí, že si vedle toho také přivydělává. Vyplynulo to z reprezentativního průzkumu, který mezi dětmi v Ústeckém kraji provedla pro Českou spořitelnu agentura Millward Brown.
Čtvrtina dětí se zadlužuje opakovaně
Průzkum zároveň ukázal, že děti v kraji s penězi často nevyjdou. Téměř tři čtvrtiny z nich znají situaci, kdy si všechno utratily, a přesto by si rádi něco koupily. „Přibližně polovina dětí tuto situaci vyřešila v minulosti půjčkou. Čtvrtina se zadlužila dokonce opakovaně,“ upozorňuje na výsledky průzkumu Filip Hrubý, tiskový mluvčí České spořitelny. Většinou si podle něj děti půjčují v rámci rodiny. Polovina školáků už má ale zkušenost i s půjčkami od kamarádů a dalších osob. „47 % zadlužených dětí zažilo situaci, kdy měly problém půjčené peníze vrátit,“ upozorňuje Filip Hrubý s tím, že každé šesté dítě narazilo na potíže se splácením dluhů už vícekrát.
Dluhy naštěstí nejsou pro všechny děti běžným řešením, ukázal také průzkum. Pokud nemají zrovna naspořeno, a touží si něco koupit, vybere si třetina školáků jinou, levnější, alternativu. Tři z deseti dětí pak přemluví k nákupu rodiče a 27 % dětí se s rodiči domluví na spolufinancování. „Jen 2,5 % dětí si bez váhání chybějící peníze vypůjčí. Naopak pouze každé desáté se rozhodne peníze postupně ušetřit,“ popisuje Filip Hrubý.
Nejčastěji přijdou děti do kontaktu s hotovostními platbami. Osobní zkušenost má naprostá většina respondentů. „Polovina školáků už zažila situaci, kdy platili více než 1000 korun, 15 % dětí pak platilo i částky převyšující 2500. Přibližně 6 % dětí uvedlo, že platilo za nákup hotově více než 10 tisíc korun,“ uvádí Filip Hrubý. Oproti tomu s platbou kartou v obchodě má pak zkušenost pouhých 6 % dětí. Výběr z bankomatu si vyzkoušelo každé třinácté.
Školáci se učí, jak zhodnotit kapitál
Průzkum potvrdil, že finanční gramotnost dětí roste s věkem a že děti se učí velmi rychle. Hlavním zdrojem informací z oblasti financí jsou pro ně stále rodiče, roste ale význam školy i sociálních sítí. I proto spustila Česká spořitelna projekt Abeceda peněz. Jeho cílem je přiblížit dětem svět financí a hravou formou prohloubit jejich vědomosti týkající se hospodaření s penězi. „Naší ambicí je zvýšit finanční gramotnost u všech žáků základních škol v celé republice. Proto také usilujeme o oficiální akreditaci ministerstva školství programu Abeceda peněz,“ doplňuje Filip Hrubý.
V rámci několikaměsíčního programu se školáci seznamují se světem byznysu a své znalosti postupně za pomoci odborných lektorů i svých učitelů přenášejí do praxe. Vybudují vlastní firmu, stanoví si obchodní cíle i strategie a společně usilují o jejich naplnění.
V letošním pilotním ročníku se do Abecedy peněz zapojila téměř čtyřicítka základních škol z celé republiky. Obvykle děti vydělávají na zábavu, výlety ale třeba i na charitu. Domažlické děti například věnovaly peníze na podporu chlapce s mozkovou obrnou, školáci z České Lípy vyrazili na výlet a zbylé peníze darovali na dobročinné účely, písečtí podpořili zvířecí útulek.
Podnikaví žáci v Ústeckém kraji
Celkem se prvního ročníku zúčastní na 500 dětí. „Už v příštím roce budeme Abecedu peněz rozšiřovat do přibližně 70 dalších základních škol. A v následujících letech pak plánujeme postupné zapojování dalších. V každém školním roce bychom rádi oslovili zhruba 3,5 tisíce dětí ze všech regionů,“ říká Filip Hrubý.
Do úvodního ročníku se zapojila i jedna škola z Ústecka. Kolik dovedností a znalostí si z Abecedy peněz odnesly děti z Roudnice nad Labem, se ukáže na jejich prodejních jarmarcích, které proběhnou počátkem příštího týdne.
Zkušenosti České spořitelny ukazují, že vzdělávací projekty zaměřené na finanční gramotnost mají veliký smysl. „Průzkum nám potvrdil, že mladí lidé, kteří prošli podobnou aktivitou, rozumí financím lépe než jejich vrstevníci, kteří tuto zkušenost nemají,“ doplňuje Filip Hrubý. Zároveň banky a školy dlouhodobě vycházejí v průzkumech jako nejdůvěryhodnější zdroje, z nichž děti své znalosti čerpají. Bankou, která se nejvíce angažuje ve vzdělávání veřejnosti, je podle aktuálního průzkumu právě Česká spořitelna, uvedlo ji 42,5 % respondentů.